خراسان جاویدان

حضرت علی (ع) : هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خویش می کند×××حضرت عمر:دوستان را بر مبنای تقوا و پرهیزکاری انتخاب کن.

خراسان جاویدان

حضرت علی (ع) : هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خویش می کند×××حضرت عمر:دوستان را بر مبنای تقوا و پرهیزکاری انتخاب کن.

کوه آسمائی

 

کوه آسمائی کوهی است در مرکز شهر کابل. بطرف غرب این کوه رود کابل و پس از فاصله ۳۰۰متر کوه دیگری است که بنام شیر دروازه یاد می‌شود. فاصله مجموعی بین شیر دروازه وآسمائی ۳۰۰ متر است. از لحا ظ زمین‌شناسی یک کوه‌اند که توسط دریای کابل چیر شده‌است. این کوه قبلا آتش‌فشانی بوده و تافعلا ندرتا زلزله دارد.

 

استفاده مخابراتی

به سبب ارتفاع نسبی این کوه نسبت به سایر قسمت‌های شهر کابل از این کوه به عنوان برج مخابراتی استفاده می‌شود و فرستنده‌های متعدد تلویزیونی و رادیویی کابل بر روی این کوه قرار دارند.

 

تاریخچه

رتبیل شاهیان و زنبیل شاهان این کوه را بنام کوه آسمائی می‌نامیدند. بخاطراینکه درمحل زیارتگاه شاه دوشمشیره بت بزرگ ساخته شده بود که رب النوع امید مینامیدن. در زبان همان وقت اسمائی معنای معبد آروزوهابود. و مردم دردامنه این کوه معبد خودرا اعمارنموده بودند. پس از حملات اعراب کابلشاهیان بت‌ها و معابد خودرا بطرف جنوب افغانستان یا شمال غرب هند کوچ دادند. معبد از بین رفت ولی نام کوه تا امروز باقی ماند. دربالای کوهای آسمائی و شیر دروازه دیواری با ارتفاع ۲۰ فت و با عرض ۱۲ فت در زمان حمله اعراب برکابل ساخته   کوه آسمائی کوهی است در مرکز شهر کابل. بطرف غرب این کوه رود کابل و پس از فاصله ۳۰۰متر کوه دیگری است که بنام شیر دروازه یاد می‌شود. فاصله مجموعی بین شیر دروازه وآسمائی ۳۰۰ متر است. از لحا ظ زمین‌شناسی یک کوه‌اند که توسط دریای کابل چیر شده‌است. این کوه قبلا آتش‌فشانی بوده و تافعلا ندرتا زلزله دارد.  

استفاده مخابراتی

به سبب ارتفاع نسبی این کوه نسبت به سایر قسمت‌های شهر کابل از این کوه به عنوان برج مخابراتی استفاده می‌شود و فرستنده‌های متعدد تلویزیونی و رادیویی کابل بر روی این کوه قرار دارند.  

تاریخچه

رتبیل شاهیان و زنبیل شاهان این کوه را بنام کوه آسمائی می‌نامیدند. بخاطراینکه درمحل زیارتگاه شاه دوشمشیره بت بزرگ ساخته شده بود که رب النوع امید مینامیدن. در زبان همان وقت اسمائی معنای معبد آروزوهابود. و مردم دردامنه این کوه معبد خودرا اعمارنموده بودند. پس از حملات اعراب کابلشاهیان بت‌ها و معابد خودرا بطرف جنوب افغانستان یا شمال غرب هند کوچ دادند. معبد از بین رفت ولی نام کوه تا امروز باقی ماند. دربالای کوهای آسمائی و شیر دروازه دیواری با ارتفاع ۲۰ فت و با عرض ۱۲ فت در زمان حمله اعراب برکابل ساخته شده‌است که تافعلا زنده باقی است.    

منبع: ویکی پدیا

پاکستان احسان افغانستان را فراموش کرد


دردهه سی خورشیدی برخی از اعمال تحریک آمیز و خصمانه پاکستان شهیدسردار محمد داوودخان صدراعظم افغانستان را وادار ساخت تا علیه پاکستان اعلام سفر بری کند. جوش و خروش مردم ولبیک گفتن شان ازپیام صدراعظم پشت پاکستان را لرزاند و آن کشور ازچندین کشور خواست تا میان افغانستان وپاکستان میانجیگری کند. افغانستان نیز که نمی خواست آغازگر جنگ با این کشور همسایه باشد میانجیگری کشورهای جهان را پذیرفت . دردهه چهل خورشیدی که میان پاکستان و هند جنگ درگرفت و نود هزار سرباز پاکستانی در پاکستان شرقی سلاح برزمین گذاشته و تسلیم شدند و به اثر شکست مفتضحانه پاکستان کشور بنگله دیش به وجود آمد ، همه می دانستند که درجریان آن جنگ فرصت طلایی برای افغانستان بوجود آمده و امکان دارد افغانستان حمله کند. درآن فرصت که پاکستان مورد ضربات مرگبار قوای مسلح هندوستان قرارداشت ، افغانستان نخواست ازپشت به پاکستان خنجر بزند . بعداز جنگ رهبران پاکستان دونیم شده از افغانستان تشکر کردند و اعتراف نمودندکه هر لحظه از جانب افغانستان درتشویش بودند . اما متاسفانه بعداز آن جنگ و حتی تا امروز پاکستان از هر فرصتی برای ضربه زدن به افغانستان دست نبرداشته و بارها سعی کرده است تا جنگ و نا امنی را درافغانستان دامن بزند.

کشته شدن بن لادن در خاک پاکستان ووجود پایگاه های دهشت افگنان درکویته و سایر نقاط پاکستان اشکارا نشان دادکه اعمال تروریستی و تخریبی درافغانستان منشه درپاکستان دارد و اردوی پاکستان و آی اس آی در تبریه و تقویت دشمنان افغانستان دخیل اند.مقایسه اعمال خصمانه پاکستان با حسن نیت های افغانستان نشان می دهدکه کشور پاکستان جمیع احسان ها و حسن نیت های افغان ها را نادیده گرفته و فراموش کرده است. اکثر سیاسیون و تحلیلگران پاکستانی بارها هشدار داده اندکه ثبات افغانستان و مناسبات نیک با افغانستان بیشتر به نفع پاکستان است . اما نظامیان پاکستان که قدرت اصلی را درپاکستان به دست داشته اندکمتر به این هشدار ها گوش میدهند. دخول پاکستانی ها در این سوی خط دیورند درنقاطی از ننگرهار ، کنر و نورستان خشم فزاینده مردم افغانستان را برانگیخته و اقدام دلیرانه قوای سرحدی افغان درگوشته و عقب زدن نیروهای پاکستانی باید درسی برای نظامیگران پاکستان باشد . استقبال قاطبه مردم افغانستان از اقدام قوای سرحدی نشان داد که سرانجام کاسه صبر مردم افغانستان لبریز شده است . اما با این هم دولت افغانستان خواهان ادامه درگیری این دوکشور همسایه نمی باشند و تصادمات سرحدی را بر نفع هردو کشور نمی دانند. حامدکرزی رییس جمهورافغانستان درکنفرانس خبری در اروپا گفت که ما هیچگونه مداخله کشورهمسایه را دراین سوی دیورند تحمل نمی کنیم ، اما رهبر افغانستان در عین حال آرزومند این شد تا درگیری ها میان دوکشور ادامه نیابد .

منبع : ملی رادیو تلویزیون

دانلود نوحه چنگ دل آهنگ دل

دانلود نوحه (چنگ دل   آهنگ دل )

دانلود فایل صوتی

 

186433_149

 

دانلود فایل تصویری

download_button

حجم:۱۱,۴۶۲ KB

پسورد:www.nassirahmad.blog.af

برای دیدن این ویدیو در آپارات کلیک نماید


دانلود اذان محمدی

دانلود اذان محمدی



Download Azan Mohammadi


Télécharger Azan Mohammadi


تحمیل قم محمدی


下载祈祷穆罕默迪


下載祈禱穆罕默迪


Descarga Azan Mohammadi


Azan मोहम्मदी डाउनलोड





azan

دانلود نوحه عمه بابایم کجاست

به تحقیق است برای شما در طریقه رسول الله راه نیک

186433_149

حجم:۵,۲۲۶ KB

پسورد:ali

نوحه خوان:غلام کویتی پور

دل پریشانم که از بابم نمی آید صدا
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
دل پریشانم که از بابم نمی آید صدا
دل پریشانم که از بابم نمی آید صدا
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
من نمی خواهم جدا گردم ز دشت کربلا
من نمی خواهم جدا گردم ز دشت کربلا
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه میسوزد دلم بابم چرا نامد ز جنگ
عمه میسوزد دلم بابم چرا نامد ز جنگ
گر بیاید میکنم
گر بیاید گیرمش اندر بغا من تنگاتنگ
گر بیاید گیرمش اندر بغل من تنگاتنگ
شو برون از خیمه بین بابم چرا نامد ز جنگ
شوق و رونق غیر از این بابم چرا کرده درنگ
ذکر لا حول ولا الله از خونه میاید چرا
ذکر لا حول ولا الله از خونه میاید چرا
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست

گر نموده تشنگی قلب مرا عمه کباب
من نمیخواهم در این دشت بلا یک قطره آب
جای آب و جای نان عمه به من فرما جواب
جای آب و جای نان عمه به من فرما جواب
ده به من یک پاسخی عمه تو از بهر خدا
ده به من یک پاسخی عمه تو از بهر خدا
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست

عمه دیدار پدر آب حیاتم میدهد
عمه دیدار پدر آب حیاتم میدهد
چهرهء نورانی اش از غم نجاتم میدهد
چهرهء نورانی اش از غم نجاتم میدهد
جای عمویم پدر آب فراتم میدهد
گر بیاید میکند سیرآب طفلان فرات
حسین

شیهه اسب پدر ای عمه میاید به گوش
شوق دیدار پدر برد از سر من عقل و هوش
این صدا می افکند در خیمه ها جوش و خروش
تامد از میدان صدا از ساقه خیرالنساء
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
بر زمین ای ذوالجناح بر آتش اینسان می زنی
پای خود را بر زمین نالان و گریان میزنی
با غمت زخمی فزون بر قلب طفلان میزنی
در حرم از شیهه ات چه محشر کبرا به پاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
ذوالجناح برگو چرا زینت چنین شد واژگون
گو چرا ای با وفا یالت تو گشته پر ز خون
چون کنم باور که از تو باب من گشته نگون
گو که اینک ذوالجناح باب من افتاده کجا
حسین

ذوالجناح ای مهربان اسب وفادار پدر
گو شنیدی در دم آخر تو گفتار پدر
بوسه باران میکنم یاد پدر یاد تو را
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
ای خدا بابا چرا بر خاکها افتاده است
ای خدا بابا چرا بر خاکها افتاده است
کی به حلقش از جفا شمشیر کین بنهاده است
کی به حلقش از جفا شمشیر کین بنهاده است
آب آیا در دم آخر ورا کف داده است
آب آیا در دم
آب آیا در دم آخر ورا کف داده است
یا که شد
یا که شد کشته لب عطشان ز جور اشقیاء
یا که شد کشته لب عطشان ز جور اشقیاء
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست
عمه بابایم کجاست

نمونه کلام محجوبه هروی

محجوبه هروی دختر ابواقاسم که بیست سال دیر تر از سیده مخفی بدخشی زندگی داشت .
محجوبه هروی
این شاعر نامدار افغان در سال(۱۲۴۵) خورشیدی در ولایت بادغیس از توابع سابق (هرات) زاده شد.
نام اصلی او صفورا بوده  و از سن ده سالگی در سرودن شعر آغاز نمود.
نخست عضو انجمن ادبی هرات شد و سپس به آموز گاری در مدارس دخترانه هرات پرداخت.
او یکی از شاعران نامدار معاصر افغانستان است.از اشعار محجوبه هروی  میتوان استعداد قریحه و احساس لطیف زنانه او را در یافت.
اشعار محجوبه هروی بالغ به سه هزار بیت است.محجوبه هروی در سال (۱۳۴۵) در شهر هرات در گذشت.

دیوان او در سال (۱۳۴۷)خورشیدی توسط محمد علم غواص در هرات زیور چاپ یافت.

روحش شاد باد

**********

نمونه کلام

شهر برمن تنگ شد آهنگ صحرا میکنم

روئ صحرا را ز اشک خویش دریا میکنم

در گلستانی که بر یاد رخت خوانم غزل

بلبلان را بر نوای خویش شیدا میکنم

نیستم زاغ و زغن تا مایل سفلی شوم

من همای اوج قدسم میل بالا میکنم

سرو چون قدی فرازد  در میان بوستان

من خیال قامت آن سرو بالا میکنم

من که مخمور نگاه ی نرگس مست تو ام

کافرم  گر التفات جام و ساغر میکنم

قامتت سرو و رخت گل زلف سنبل غنچه لب

من  تماشای گل و گلشن در این جا میکنم

آه ! ای غم نامه ما را نخواندی از غرور

گر من از بهر تو صد  مکتوب انشا میکنم

نمونه کلام میرمن سپینه

میرمن سپینه

میرمن سپینه، دختر نورمحمدالکوزی، معاصر یار محمدخان الکوزی وزیر هرات در نیمه اول قرن ١٩بود. در سال١٢۵۵ق= ١٨٣٧م که ایرانیان برهرات حمله کردند و آنرا تحت محاصره درآوردند، این زن با احساس صحنه های جنگ وتلاش افغانها برای دفاع از هرات را در اشعار حماسی خود به تصویر کشیده است. احساس عالی وطن دوستی وتوانائی او را درشعر ذیل میتوان دید

غلیم په شــــــــهر بـیا هجوم راوړی
مخ ته ئی ولاړ دی یار محمدپیاوړی
زموږ پشتانه لکه زمری جنگیږ ی
ولی دویــنو پر حصار بهــــیږ ی
هرات په وینو دپشتون شو گلرنگ
پشتون زخمی دی دغلیم په خدنگ
یارمحمد وایی پشتـــــــنو زما زمرو
توله راو وزی وسله دار له کــورو
پر غلیم وکــــړی یو هجـــوم کــړندی
هرات له لاسه په ژوندون مه باسی
دا خو زموږ کور زموږ وطن دینه
دا زموږ تاتوبی زموږ مامن دینه
کــــفن په غــاړه دا وطن وساتی
زموږ دپلرو شکلی مدفن وساتی
دلته پراته دی ننگیالی نیکه گان
دلته بهـــیږ ی وینی تــل د افغان
هرات زموږ دی زموږ کور دینه
زموږ نغری دی، زموگور دینه
دشمن راغـــلی تر دیــواله دکور
ولاړسی دادی دپشتون لوی پیغور
کامران ناری کړی چی پشتونه کامه
تـــــوره راباسه مــره پــرننگه نامه
مه بایله ځان اوسه ولاړ پر حصار
د پشتانه پــرننگه ځان کړه ایـــثار
بویه غیرت چی موناموس خوندی سی
نوم دپشتون نوم داولس خوندی سی
زلمو چی واوریدی ناری غلبلی
له یار محـــمد او کامــرانه دلی
له کلا و واته زمریانوپه حیر
پـــر دشمنانویی جـــوړ کړلتیر
سرونه یی غح کړه د دشمن په توره
مـــور یی کــــړه پــــر غلیمانو بوره
دشمن شومات راغی دوران دکامران
دیــار محـــمد د بری ستوری ځلان