خراسان جاویدان

حضرت علی (ع) : هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خویش می کند×××حضرت عمر:دوستان را بر مبنای تقوا و پرهیزکاری انتخاب کن.

خراسان جاویدان

حضرت علی (ع) : هر کس کلمه ای به من بیاموزد مرا بنده خویش می کند×××حضرت عمر:دوستان را بر مبنای تقوا و پرهیزکاری انتخاب کن.

کمیسیون انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی را اعلام کرد

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان را امروز یکشنبه (اول جدی) اعلام کرد.

محمد اشرف غنی با گرفتن ۹۲۳ هزارو ۸۶۸ رای مقام اول و عبدالله عبدالله با گرفتن ۷۲۰ هزارو ۹۹۰ رای مقام دوم را گرفته است.

گلبدین حکمتیار و رحمت الله نبیل در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند.

اعلام نتایج ابتدایی قبل از این دو بار به تأخیر افتاده بود.

نامزدان بعد از اعلام نتایج ابتدایی ۴۸ ساعت وقت دارند تا شکایات‌شان را در کمیسیون شکایات انتخاباتی درج کنند.

قرار است نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بعد از رسیدگی به شکایات اعلام شود.

سفارت امریکا در کابل از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان استقبال کرده است.

جان بس سفیر امریکا در افغانستان در حساب توییتر خود نوشته: این باید برای مردم افغانستان واضح شود که این نتایج ابتدایی است و تا اعلام نتایج نهایی کارهای زیاد باقی مانده است.

آقای بس گفته که قبل از اعلام نتایج نهایی باید شکایت ها بررسی شود و آنها از این روند حمایت می‌کنند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) با نشر اعلامیه‌‌ای از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان استقبال کرده است.

در اعلامیه از قول تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان آمده که از جوانب ذیدخل خواسته است تا تعهد شانرا برای حفاظت و تکمیل انتخابات و محافظت از درستی مرحله نهایی این روند نشان دهند.

یاماموتو گفته است: "هر تصمیمی که توسط نهادهای مدیریت انتخاباتی در مرحله نهایی این روند گرفته می‌شود، باید دارای توجیهات قانونی و فنی باشد و به طور روشن برای مردم افغانستان توضیح داده شود."

سازمان ملل متحد بر اهمیت یک روند منظم، که با دقت و حساسیت خاصی انجام شود و منتج به اعلام نتایج نهایی گردد، تأکید ورزیده و تکرار شده که روند انتخابات مسئولیت مشترک همه مراجع ذیدخل از جمله نهادهای مدیریت انتخاباتی، نامزدان و همچنین رسانه ها و جامعه مدنی است.

از سویی هم دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی در اعلامیه‌ای اعلام نتایج ابتدایی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات را "تقلبی" خوانده است.

در اعلامیه گفته شده که "کمیسیون انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌ها و اعتراضات قانونی-تخنیکی تیم ثبات و همگرایی و دیگر تکت‌های انتخاباتی ‌مرتبط به "تقلب‌های گسترده و سیستماتیک"، برخلاف احکام صریح قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخابات و قبل از تصفیه‌ا‌ی بیش از ۳۰۰ هزار آٰرای باطل و مشکوک، ارقامی را زیر عنوان نتیجه‌ا‌ی ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ اعلان کرده است"

در اعلامیه، تیم ثبات و همگرایی کمیسیون انتخابات را به جانبداری متهم کرده و گفته است که نتیجه‌ای "استوار بر تقلب" را نمی‌پذیرد و خواستار رسیدگی به خواست ها و تقاضاهای قانونی اش شده است.

در اعلامیه، دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی ابراز امیدواری کرده که کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان به خواست‌های قانونی این ستاد و سایر تیم‌های انتخاباتی به اساس قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخابات رسیدگی کند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بتاریخ شش میزان برگزار شده بود.


منبع: رادیو آزادی